måndag, september 07, 2009

I en främmande värld

Så var vi tillbaka i soffläge jag och min hamster (alla som träffat på Eddie har kommenterat att han liknar en hamster, isåfall världens dyraste hamster). Men han är ju värd sin vikt i guld så lite har han gemensamt med åtminstone GULDhamstrar.

När Anneli kom över tidigare och fikade, passade hon på att skämma bort knyttet med fina leksaker. Bland annat fick han en stimulans/aktiveringsboll i gummi som man fyller med godis genom ett litet hål och när hunden puttar på den trillar dom ut. Eddie har säkert roat sig i 20 minuter med den nu i eftermiddag och fattade blixtsnabbt galoppen med att rulla omkring den för belöning.


Jag fick dessutom lite värdefulla tips om rumsrenhetsträning samt några hundtidningar, bland annat en valptidning med övningar och annan matnyttig fakta för den oerfarne hundägaren.


Efteråt blev det vila, sen kisserunda, lite lek och nu vila igen. Snart dags för dagens tredje mål , sen ut igen direkt efter.

Man är förbered på att det blir mycket spring samtidigt som man är helt oförbered på vad det innebär att ha valp.

Precis som i hästvärlden finns där 20 miljoner olika teorier om en och samma sak, hur saker ska läras in/läras ut etc och så fortsätter det i de oändliga. Till skillnad från hästvärlden, där jag hängt sedan jag var tio år, så är jag totalt främmande för hundvärlden och känner mig som den frågvisaste och snurrigaste hundägaren på hela planeten.


Som sagt, teori är alltid bra att läsa in, men i mitt fall är jag mer av en praktisk person som måste se saker och ting framför mig, få utöva dom och lära mig av mina misstag.

2 kommentarer:

  1. Får gå kurs för mig ;)

    SvaraRadera
  2. SV: Sally, ja det får jag banne mig göra. Vilken klubb är du medlem i? Är det inte Oxie? Funderar på att vidga mina vyer om jag nu inte skulle få plats på brukshundsklubben här där jag bor på valpkursen med monstert. ^^

    SvaraRadera