söndag, mars 04, 2012

Budget

Lönen trillade in på kontot för knappt en vecka sedan o det är redan ebb i kassan - how come? Jag lever långt ifrån ett extravagant liv dock kostar det att bo, föda tre underbara djur o samtidigt leva själv en smula. Med en skraltig lön får man knåpa ihop en budget så gott det går o sedan ta varje chans till extra inkomster. Jag har tack o lov möjligheten att arbeta ner hyran där Chili står annars hade det blivit tajt med ekonomin o ändå stå i ett sådant fint stall på cykelavstånd hemifrån. Visst, det innebär tidiga morgnar o ibland inställda planer, men jag försöker så gott jag kan att få det att gå runt. Utan djuren skulle jag gå under o unnar mig hundra gånger hellre en långtur i skogen med hundarna oavsett väder än en all in-kväll på stan. Alla har olika prioriteringar o tur är väl det men ibland vore det inte helt fel med en jackpott eller en sugardaddy. Istället får det bli planering o sparande i kombination med prioritering. En skriven budget är också en bra förutsättning för att lyckas med det ekonomiska pusslet. Som till nästa månad hade jag inte råd med både mat med hovslagare o hundmat därför fick jag idag ladda upp ordentligt trots att jag hade en månads mat kvar. Nu har jag dock massvis med mat för åtminstone tre månader framöver så jag behöver inte bekymra mig om mina små liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar