söndag, april 01, 2012

Hästsaker

Sitter och funderar lite över hästsaker, oftast för att det är så sablars dyra och man undrar om kvalitén verkligen matchar prislappen - det varierar verkligen. Schabrak är en användbar attiralj man kan matcha och mixa med i oändlighet, vore jag miljonär skulle även jag fastna i schabrakträsket och omge mig av stiliga exklusiva schabrak, men nu får jag istället lägga krutet på få inköp med mycket tanke bakom.



Jag är svag för Schockemöhle-schabraken även om jag inte riktigt kan uttala mig om kvalitén (ser gärna att det håller mer än en tvätt då jag är allergisk mot alltför håriga schabrak utan tvättar gärna flitigt) och har fastnat för "latte-färgen" med enkel passpoal. Färggranna kantband med hiskeligt många passpoaler är verkligen inget för mig, stilrent och smakfullt är mer min melodi. Hoppas ridningen kan överglänsa utrustningen och inte tvärtom. Priset på detta schabrak är inte orimligt,349 kr, och bilden är lånad av Cheval Ridsport.



Har alltid haft ett gott öga till Eskadrons produkter, både vad det gäller täcken, skydd och schabrak (när jag blir rik ska Chili få ett set med bruna flexisoftskydd - tycker de är asläckra). Lite överpris på somliga produkter enligt mig men i samma veva skiner kvalitén igenom. Ovanstående schabrak har jag förälskat mig i och skulle kunna tänka mig det i fler diskreta färger. Även deras tunnare, smårutiga schabrak är kanon, lätta att tvätta med bra passform. Om där blir någon semesterkassa i år kommer antagligen den spenderas på ett eller två sådana schabrak nere på Falsterbo i år (inträde behöver jag åtminstone inte oroa mig för, det är klappat och klart för hela veckan).



Equiline tillhör också favoriterna, bra kvalité, dock tar det tvärstopp i kassan då jag inte i mina vildaste drömmar skulle kunna betala så mycket för ett endaste schabrak (än en gång, vore jag miljonär skulle jag inte tveka en sekund förstås). På Cheval Ridsports hemsida startar prislappen för detta schabrak på 529 kr och stiger sedan beroende på val av kantband och passpoal. Att folk designar egna schabrak i all ära, men min ekonomi tillåter definitivt inga dyra utsvävningar och i ärlighetens namn, är det inte lite till att kasta pengar i sjön?
Dock skulle jag lätt kunna tänka mig ett exemplar av ovanstående schabrak i ljus eller mörkgrått med silverpasspoal.

När det kommer till träns sedan är jag lite av en nörd. Jag har höga ambitioner och därför slutar det med att jag fortfarande skumpar omkring med ett svart ihop-plock av tränsdelar. Jag är noggrann med att försöka smörja mina läderprodukter varje dag och om jag lyckas i sommar är planen att införskaffa ett av nedanstående träns från BR.



Detta träns hittade jag på Tophorse hemsida, ryktet säger att de planerar att komma till Falsterbo därför är min tanke att köpa ett där istället för att beställa då jag precis som många andra är kräsen med kvalitén, som gärna klämmer och känner på lädret innan jag bestämmer mig. Ser gärna att Chili får ett brunt träns till sin fuxfärg (fast jag har svart sadel) då jag inbillar mig att det ska se lite "mjukare" än det svarta träns hon har idag. Ett måste på träns, oavsett färg, pris eller kvalité är inåtvändaspännen för bettet. Jag blir så besviken när jag hittat det "perfekta tränset" och ser att det är vanliga spännen för bettet, det är det absolut fulaste som finns! Den detaljen gör verkligen så mycket i mina ögon. Till nosgrimman ser jag gärna att den är bred med fodring i samma färg eller möjligtvis mörkare än tränset (inte vit, blir så svår att hålla rent) plus bakåtknäppning. Pannbandet är inte så relevant, bling är snyggt men inget måste, det får bara inte ta för mycket fokus eller plats. Äkta Swarovskipannband är helt klart snyggast, när det kommer till att pynta sin häst med stenar, men är något jag kan leva utan på grund av priset. Hellre ett snyggt träns man har till vardags och tävling, som man trivs med oavsett, än flera stycken som är halvdana, men sen får ju inte heller prislappen överstiga förståndet.

Där har ni lite mina tankar kring utrustningen, schabrak och träns iallafall. Läser en del bloggar där mycket utrustning syns och kan tycka folk överdriver men samtidigt, har man pengar till övers men ingenstans att spendera dom är det folks ensak att lägga de på dyra hästprylar.

2 kommentarer:

  1. schockemöhle är fin fina schabrak men man måste dra i alla kanter efter tvätt, medans de är blöta, för passpoalen har en tendens att dra ihop sig och då blir det vågit. Men rekommenderar Eskadrons "säsongsschabrak" från Calevo.com billigare och kanon passform. Har du tur hittar du dem för 250kr i falsterbo, ligger annars runt 300kr

    SvaraRadera
  2. Jag kollade på deras sida, är sugen på att gå lite "crazy" och funderar på kanske ett gult till damen. Det är inte långt till Falsterbo, gäller att spara pengarna nu. ;-)

    SvaraRadera