onsdag, december 14, 2011

Trist väder

Får jag be om ett par dagar med snö? Blir så förbannat trött på att harva runt i ridhuset med en häst som plogar sig fram utan minsta tecken på att svara för mina förhållningar (möjligtvis dom jag gör mot ridhusväggen men det känns också lite väl ..). Idag tvingade jag mig ut i skitvädret. Det började bra, blåste som alltid i Skåneland, men inget regn åtminstone. Peppar peppar. Hann 200 meter från stallet och kände plötsligt de välbekanta dropparna singla ner över oss.
Skam den som ger sig, jag tänkte banne mig inte vända. 100 meter till befann vi oss i värsta ovädert, tur man har den hästen man faktiskt har som ställer upp på ens tokigheter. Väl framme hos Hanna fick jag be om ett extra ländtäcke och sen tog vi oss med gemensamma krafter ut på en runda. Som två ponnyryttare lät vi våra något ystra hästar bestämma tempo och väg medan vi mest satt och skrattade. Det är härligt att ha någon att rida ut med.

Får passa på att rida så länge det går, min ambition är att rida så mycket jag bara kan de två kommande veckorna när jag ändå bor på gården och slipper cykla dit. Chili ska inte få någon vintervila idag, möjligtvis att vi trappar ner arbetet efter nyår lite beroende på hur vädret i januari ser ut. Så länge underlaget tillåter, ska hon åtminstone skrittas ute. Efter att ha hört om Chili förra vintern ska hon absolut inte få stå helt och hållet iallafall. Det fick nämligen göra förra året och resultatet blev att hon rymde genom staketet i hagen.
Imorgon är min tanke att jag ska släpa fram lite bommar och hinderstöd så jag kan få till någon form av markarbete eller något för att på lördag hoppa lite. Det är som sagt inga höjder, utan vi gör det mest för att Chili tycker det är roligt och jag behöver lära mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar